Aktualności
Wywiad z Joanną Poniedziałek, Kierownikiem Działu Rozwoju Sieci w Kramp Polska
Szukając franczyzy odpornej na kryzys, warto przyjrzeć się branży rolniczej, która prosperuje bez większych zmian, mimo trwającej pandemii. Branżę świetnie reprezentuje sieć sklepów Grene – firma z 25-letnim doświadczeniem. Proces profesjonalizacji marki Grene dał efekt w postaci rentownego modelu franczyzowego, zorientowanego na potrzeby klienta.
1. Czym się zajmuje i co oferuje Państwa firma?
Dziś naszą markę reprezentuje 170 sklepów o profilu rolniczo-technicznym. Sieć zrodziła się na bazie tradycyjnych punktów handlowych AGROMA. Wówczas, w 1996 r. pojawiła się duńska marka Grene, która rozpoczęła swój rozwój w kraju. Obecnie właścicielem sieci jest holenderski lider w dystrybucji części zamiennych i akcesoriów dla rolnictwa – Kramp.
Nasz asortyment jest w głównej mierze związany z rolnictwem i jego wyposażeniem. Znajdziemy pośród niego m.in. części do ciągników i maszyn rolniczych, produkty z branży hydrauliki siłowej i transmisji mocy oraz artykuły do produkcji zwierzęcej. Oferta Grene jest bardzo szeroka i co może zaskoczyć wiele osób - wykracza również poza rolnictwo. W naszych sklepach klienci znajdą także artykuły uniwersalne: odzież roboczą i obuwie, narzędzia i wyposażenie warsztatu, artykuły ogrodnicze i zabawki.
- Czy franczyza w branży rolniczej rzeczywiście jest odporna na koronawirusa?
Trudno jest powiedzieć, że negatywne skutki koronawirusa zupełnie ominęły sektor rolnictwa. Oczywiście, odcisnęły swoje piętno również na tej branży. Jednak my jako sieć nie odczuliśmy drastycznych skutków kryzysu. Nasze sklepy działały i działają nieprzerwanie. Klienci wciąż nas odwiedzają, ponieważ ich praca generuje potrzeby zakupowe. Sklepy rolnicze ze względu na profil działalności nie zostały objęte rządowym nakazem zamknięcia. Rzeczywiście możemy mówić o zmianie behawioralnej klientów. Dziś o wiele bardziej skupiają się na zakupach towarów najpotrzebniejszych, a większe inwestycje zostawiają na ,,bezpieczniejszy’’ czas. Jednak prac polowych nie można przełożyć na później. Dlatego sklepy Grene wciąż stanowią wsparcie dla rolników, mimo trwającej pandemii. I co najważniejsze, rolnicy cały czas tego wsparcia oczekują.
3. Właśnie znalazłeś dobry pomysł na biznes – to hasło ze strony internetowej franczyza-grene.pl. Czy prowadzenie sklepu rolniczego to rzeczywiście rentowny biznes?
Sklep Grene to dobry pomysł na biznes z wielu powodów. Przede wszystkim Grene to silna i rozpoznawalna marka, która zapewnia stabilność biznesu, dostęp do know-how, do wiedzy związanej z operacyjnym zarządzaniem sklepu. Zapewniamy dostęp do szkoleń i wsparcie doświadczonej kadry. Wszystkie te czynniki ograniczają ryzyko związane z otwarciem punktu handlowego. Współpraca z dużym i silnym partnerem, jakim jest marka Grene i jej właściciel, czyli firma Kramp gwarantuje bezpieczeństwo. A bezpieczeństwo biznesowe jest dla franczyzobiorców bardzo ważne. Dbamy o optymalizację zapasu, wdrażamy w sklepach najnowsze rozwiązania informatyczne i zapewniamy jedne z najszybszych dostaw towaru. Lista korzyści jest naprawdę długa.
4. Jak dużo trzeba zainwestować w uruchomienie takiej działalności?
Całkowita kwota inwestycji jest zależna od wielkości sklepu, oscyluje w granicy 400 tys. zł. Coraz częściej otwieramy sklepy o powierzchni 300-400 m2. Przy takiej wielkości sklep jest najbardziej efektywny, a powierzchnia ekspozycyjna najlepiej pracuje. Inwestycja w otwarcie sklepu to inwestycja w kompleksowe wyposażenie, obejmujące regały ekspozycyjne, lady, system komputerowy z oprogramowaniem, elementy wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej, a także wyposażenie dodatkowe, stanowiące wartość dodaną sklepu – np. prasa do zakuwania węży. Wstępna opłata licencyjna w sieci Grene wynosi 20 tys. zł netto. Jej uiszczenie upoważnia franczyzobiorcę do działalności pod marką Grene i korzystania z udostępnianego przez sieć know-how. Szczegóły dotyczące inwestycji można uzyskać na naszej stronie: https://franczyza-grene.pl. Tam znajdują się kontakty do naszych Doradców Biznesowych w całej Polsce.
5. Jakie są zasady współpracy franczyzowej?
Jesteśmy siecią, która nie stawia restrykcyjnych wymagań. Ważne, aby kandydat prowadził własną działalność, posiadał środki finansowe umożliwiające dostosowanie lokalu do działalności sklepu – w kwocie ustalonej w zależności od wariantu sklepu i uwarunkowań lokalizacyjnych. Z doświadczenia wiemy, że bezcenna u kandydata okazuje się znajomość branży rolniczej i zaangażowanie, które procentuje, przekładając się na wynik sklepu. Jednak franczyza Grene to oferta nie tylko dla rolników. Oczywiście, zgłaszają się do nas rolnicy, najczęściej małżeństwa, które chcą wspólnie prowadzić własny biznes i znają rolnictwo jak własną kieszeń, ale również przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż środków ochrony roślin, nawozów lub pasz oraz dealerzy maszyn, szukający możliwości poszerzenia swojej oferty.
Umowa z franczyzobiorcą jest przede wszystkim oparta na współpracy. Pomagamy franczyzobiorcy w starcie jego biznesu i w jego rozwijaniu. Charakteryzuje nas krótki termin otwarcia punktu – może on powstać już w 5 tygodni. Opracowujemy szczegółowy harmonogram otwarcia, pomagamy w rekrutacji personelu, zapewniamy szkolenia i w końcu przygotowujemy otwarciową kampanię marketingową. Na żadnym z tych etapów franczyzobiorca nie pozostaje sam.
6. Czy konkurencja na rynku jest duża?
Współczesny rolnik ma większe wymagania i potrzeby. Korzysta z profesjonalnych usług i serwisów dla maszyn oryginalnych. Szuka szybkich i wygodnych rozwiązań. Rynek musi mu zapewnić te rozwiązania. Dlatego małe sklepy rolnicze zmagają się z wieloma trudnościami, nie zawsze są w stanie nadążać za konkurencją. Bardzo widoczny jest trend konsolidacji sklepów. Większe sieci mają większy udział w rynku, są bardziej rentowne, zachowują wysokie standardy i negocjują korzystniejsze warunki z dostawcami, a co za tym idzie spełniają więcej potrzeb klienta. Szansą dla mniejszych sklepów rolniczych jest właśnie podpisanie umowy franczyzowej, która pozwala na pozostanie w branży, jednak gwarantując kompleksowe wsparcie i podnosząc zyski. Z taką propozycją wychodzimy do przedsiębiorców.
7. Jakie są plany na przyszłość marki Grene?
Nasz plan to dalszy rozwój - kontynuujemy ekspansję sieci franczyzowej. Po pierwszej fali pandemii obserwujemy duże ożywienie zainteresowania naszym konceptem. Stabilność funkcjonowania sklepu Grene w czasach pandemii pokazała naszym potencjalnym franczyzobiorcom, że jest to bezpieczny biznes, w który warto inwestować. Dlatego wspólnie z nami planują otwarcia na ten rok.